Friday, October 14, 2011

Why Allah let us experienced 'couple' ?

Assalamualaikum...

Kenapa Allah tetapkan yang kita akan mengalami pengalaman couple before we know that it's wrong .. wrong with the ' term' itself and also wrong with the partner ! senang cakap .. kenapa Allah temukan kita dengan orang yang salah .. rasa macam sia sia je masa yang kita spend untuk dia dulu dulu tu kan .. kalau tak boleh je time tu wat part time kerja  .. leh beli ipod ke laptop ke.. ( mase tu ko tengah blaja setengah mati nak monkasho k thirah !! ,,tak de masa nye nak kerja..)

Allah temukan kita dengan pasangan yang salah sebab nak kita jadi penilai yang baik .. kita dapat belajar perangai orang laki ni macam mana .. ye la .. manusia kan ada macam macam perangai .. senang cakap banyak songeh la .. ;p

Allah temukan kita dengan pasangan yang salah sebab nak kita dapat kasih sayang yang terbaik .. mana tahu pasangan kita yang dulu tu tak boleh  bagi kita cukup kasih sayang .. see ?? betapa Allah sayang kan hambaNya .. He wants the best for us ..

Allah temukan kita dengan pasangan yang salah supaya kita sedar yang ALLAH MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG .. kerana mengingatkan kita yang dia bukan lah pilihan yang hebat untuk kita .. untuk jadi pelindung kita .. ayah kepada anak anak kita nanti .. kita mesti nak yang terbaek untuk pimpin kita ke syurga kan ?

Allah sengaja temukan kita dengan pasangan yang salah sebab nak kita kutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang dapat .. pengalaman memberi pengajaran kan ? so ,, dengan pengalaman yang ada tu boleh la kita jadikan guide untuk kita memilih pasangan yang tepat nanti..

Allah sengaja temukan kita dengan pasangan yang salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolonganNya .. bila kita putus dengan pasangan kita .. semestinya kita akan berdoa mengharapkan kekuatan untuk menghadapi dugaan itu daripada Allah kan ? see ?? betapa Allah sentiasa memberi hint untuk kita sentiasa mengingatiNya .. tapi kita ?? hanya bila ada masalah dan keinginan ,, barulah terpikirkan Dia ..

Allah temukan kita dengan orang yang salah supaya kita menjadi manusia yang HEBAT JIWANYA .. yang akan berjaya menghadapi dugaan yang mendatang dengan cekal dan tabah ..

dan Allah sengaja temukan kita dengan pasangan yang salah supaya kita sedar yang CINTA TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH .. sudah ditetapkan pasangan kita .. yang hanya Dia yang mengetahuinya ..

Allah ada sebab untuk semuanya ...

tetapi .. saya sangat berharap yang dulu tu  .. HE just let me experienced that moment untuk uji saya.. dan ujian nya adalah bila diri ini terpaksa lakukan sesuatu yang memang susah untuk dibuat.
susah nak putuskan hubungan dengan orang yang betul betul sudah berada dalam hati ini .. tapi .. bila diri dah mula kenal Islam secara perlahan perlahan .. saya tahu saya perlu lakukan pengorbanan ini ..
Allah nak saya betulkan diri saya sendiri dulu dan jadi a truly muslimah .. supaya pasangan saya kelak adalah yang terbaik untuk diri saya nanti .. yang boleh memimpin saya straight to jannah .. we can't demand nak pasangan yang hebat tapi  kita sendiri yang perlu jadi hebat untuk itu ..

dan saya juga berharap Allah bukan temukan saya dengan pasangan yang salah dulu .. Dia hanya nak kami berubah .. be a better person in term of Islam before kembali bersama .. cukuplah hanya seorang yang  pernah dan akan berada dalam hati ini .. INSYAALLAH ..

Allah tahu apa yang terbaik untuk Athirah ..

2 comments:

Amy A. said...

sy suke ini entry sgt2..instead of mengutuk couple2, ia memberi kesedaran knp sbnrye kte di-couple-kan..;) suke~<3

Syafa Mohamed said...

wamakaru wamakarallah, walahu khairulmakirin
-kita merancang dan Allah juga merancand tapi Allah lah sebaik-baik Perancang-

yes,He always have something better BEST for us right;)

Post a Comment




ShoutMix chat widget
 
Template Edited by Miss Pelangy| All Rights Reserved And Protected |